Suplementy diety. Czym są i czy są one precyzyjnie zdefiniowane?

Suplementy diety coraz częściej pojawiają się nie tylko w aptekach czy sklepach zielarskich, ale również w naszych supermarketach. Wynika to ze zwiększonego zainteresowania konsumentów tego rodzaju preparatami. Cele tych produktów są bardzo zróżnicowane, począwszy od utraty wagi lub poprawy trawienia, po poprawę pamięci lub samopoczucia psychicznego i fizycznego zapewnianego przez ergogeniczne środki wspomagające uprawianie sportu.

Co to jest suplement diety?

Przede wszystkim należy zdefiniować, czym jest suplement diety, ponieważ jest to termin, który dość często bywa mylony z pojęciem suplementu. Obecnie obowiązujące przepisy europejskie określają je jako wykazy witamin i składników mineralnych oraz ich form, które mogą być dodawane do żywności. W tym względzie obowiązujące przepisy nie precyzują czym naprawdę są suplementy diety.
Należy zauważyć, że większość produktów wykorzystywanych w świecie fitnessu pochodzi spoza Polski, zazwyczaj za pośrednictwem zakupów internetowych. Dlatego też specjaliści w tej dziedzinie podkreślają potrzebę stworzenia specjalnego rozporządzenia, które ujednoliciłoby wszystkie kwestie związane z suplementami diety.

Czy są one naprawdę konieczne?

Zależy to od wielu czynników. Należałoby wyłączyć substancje stosowane w sporcie, ponieważ ich celem jest poprawa określonych warunków, ale nie zaspokojenie potrzeb czy wymagań zdrowotnych. Możemy stwierdzić, że ogólnie rzecz biorąc, stosując normalną, zbilansowaną dietę, można uzyskać wszystkie witaminy i minerały potrzebne do życia. Istnieją jednak pewne okoliczności, w których może to nie być możliwe. Z powodu określonej patologii lub stylu życia może się zdarzyć, że nie będziesz w stanie uzyskać wszystkich potrzebnych substancji i dlatego będziesz musiał je uzupełniać – tak jak wegetarianie i weganie witaminę B12.

Czy suplementy diety mogą być toksyczne?

Słowo „toksyczny” brzmi zbyt niepokojąco, ale prawdą jest, że jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wiele badań naukowych wskazuje na to, że rzeczywisty skład wielu z tych suplementów jest co najmniej wątpliwy. Są one bez wątpienia najbardziej problematycznym sektorem, ponieważ obecnie nie ma szczegółowych przepisów, które by je odpowiednio uwzględniały. Jest ich wiele i, jak już wspomniałem, zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie są takie same (suplementy diety). Trudno jest zagwarantować, że ich skład jest zgodny z tym, co napisano na etykiecie, ponieważ nie ma ujednoliconych kontroli ze względu na to, że jest to bardzo nowy rynek. To, czy są one skuteczne, czy nie, to już zupełnie inna historia. Obecnie istnieje niewiele substancji, których działanie w zakresie zwiększania wydajności sportowej zostało naukowo potwierdzone.

Ziołowe i roślinne suplementy diety, które nie zawierają witamin i minerałów, ale mają inne właściwości. Czy istnieją solidne dowody naukowe na ich działanie?

Zazwyczaj tego typu substancjom towarzyszy dość silne pseudonaukowe myślenie. Żaden produkt ziołowy ani naturopatyczny nie jest w stanie samodzielnie wyleczyć choroby. Ogólnie rzecz biorąc, są one bardzo niebezpieczne, ponieważ niektórzy ludzie mają tendencję do porzucania konwencjonalnego leczenia medycznego na rzecz tych naturalnych środków, które są mało użyteczne. Chociaż, jak wszystko inne, na poparcie tych tez można znaleźć badania naukowe. Bardzo ważne jest uwzględnienie kontekstu, sposób stosowania jest bardzo istotny, podobnie jak dawka danego składnika aktywnego. Do tego dochodzi jeszcze żywność wzbogacana, np. jaja lub mleko zawierające kwasy omega 3.
Produkty te są zaliczane do kategorii żywności funkcjonalnej. Na ogół nie mają one dużego wpływu na nasze zdrowie. W niektórych przypadkach interesujące może być zastosowanie ich u osób, u których z powodu choroby występują niedobory witamin lub składników mineralnych. A nawet niektóre produkty spożywcze, takie jak mleko bez laktozy, do którego zwykle dodaje się witaminę D, ponieważ rozkład laktozy zmniejsza również wchłanianie wapnia z mleka. Witamina D ma kluczowe znaczenie dla ułatwienia wchłaniania wapnia z mleka. W takich przypadkach jest to interesujące, ale jest też minus, który polega na tym, że jeśli doda się jakąś witaminę do produktu ultraprzetworzonego w określonej ilości, można umieścić na etykiecie oświadczenie zdrowotne, takie jak „pomaga poprawić koncentrację” itp. Jest to niebezpieczne, a obecnie jest dozwolone na mocy prawodawstwa europejskiego.

Artykuł został napisany we współpracy z marką Osavi.

1 komentarz w temacie “Suplementy diety. Czym są i czy są one precyzyjnie zdefiniowane?

  1. od siebie mogę śmiało polecić magnez – według mnie jest bardzo istotny w naszym organiźmie

Komentowanie wyłączone